Autoluw – Oostenburg

Autoluw

Het eiland Oostenburg wordt omgetoverd in een stoere stadswijk van Amsterdam. Nieuwbouw volgens de nieuwste ideeën over de inrichting van de openbare ruimte krijgen hier gestalte. Een belangrijke pijler van de visie is: een autoluwe wijk. Wandelaars en fietsers hebben voorrang, de auto is min of meer ‘te gast.’

De straten worden, met een Engelse kreet. shared spaces. In gewoon Nederlands: gedeelde ruimte. Er gelden niet zoveel regels, er staan niet zo veel verkeersborden, maar we maken contact met elkaar om het verkeer veilig en plezierig te laten doorstromen.

De auto blijft welkom op Oostenburg, maar parkeren op straat is niet toegestaan. Laden en lossen kan altijd vlak bij huis, op daarvoor aangewezen plekken.
Natuurlijk wordt er wel rekening gehouden met mensen die een auto nodig hebben omdat ze mindervalide zijn.

Waar parkeert u dan wel? In het centrale parkeerhuis Oostenburg. Er zijn 400 plekken beschikbaar voor bewoners. Ook mensen die in de buurt werken parkeren hier. Doordat bewoners meestal ‘s avonds en ‘s nachts parkeren en werknemers in kantooruren wordt de schaarse ruimte in de stad efficiënt gebruikt.

Een parkeergarage kan best een aantrekkelijk gebouw zijn, bewijst MIX Architectuur. Opvallend detail in hun ontwerp: smalle openingen in de gevels laten het licht door, zodat de koplampen van de auto’s de parkeertoren omtoveren in een stadslantaarn.

Het parkeerhuis is niet de enige parkeergelegenheid op Oostenburg. SOO (Stadswerf Oostenburg Ontwikkeling) bouwt een garage met 200 plekken voor bewoners.
Opvallend detail: robots geven de auto een plek in de garage.
Elektrisch rijden wordt aangemoedigd: er worden 35 parkeerplaatsen en laadstations aangelegd op kavel 4 en 5.

Vergelijkbare berichten

Partners